kostol sv.Štefana kráľa v Myjave

       Pôvodný myjavský kostol z r.1586 stál na území dnešnej obce Stará Myjava. kost-my.jpg (15322 bytes)

       Nový (súčasný) kostol začali stavať v r.1697, keď sa obec vykúpila z urbárskych povinností voči čachtickému zemepánovi a získala aj nové pozemky na ktorých sa začala v r.1697-1704 rýchlo rozvíjať "nová dedina".
S novou výstavbou sa začal pod vedením evanjelického farára Daniela Krmana ml. stavať aj nový kostol. Základný kameň bol položený na Turíčnu nedeľu 25.5.1697.
       Po Krmanovom uväznení a následnom úteku do Nemecka v r.1699 stavba stagnovala, pokračovala až po jeho návrate v r.1701. Vtedy dal Krman osadiť do steny kostola pamätnú dosku s krátkou históriou Myjavy.
Znovu bola stavba prerušená v r.1704, keď sa Myjava stala významným strediskom Rákocziho povstania, následkom čoho bola štyri razy v r. 1704 a 1707 vypálená. D.Krman ušiel už predtým z Myjavy do Žiliny.
       Po szatmárskom mieri sa 11.11.1711 Krman vrátil na Myjavu. Ešte v tom istom roku dal zbúrať kostol v Starej Myjave a pokračoval v stavbe nového kostola.
       Občas sa objavuje tvrdenie, že nový kostol bol postavený už v r.1711, avšak to je nesprávne, odvodené z predpokladu, že keď zbúrali starý kostol, nový už musel byť funkčný. Avšak z priebehu udalostí je jasné, že len v nasledujúcich rokoch sa pracovalo na dostavbe nového kostola.
       Kostol bol vymaľovaný v r.1717. Veža bola dostavaná v r.1723 a rezbárske práce v interiéri boli dokončené až v r.1729.
       V r.1722 bol okolo kostola zriadený cintorín ohradený múrom, z ktorého už zostala len vstupná brána.

       V období stavby kostola platil zákon z r.1681, podľa ktorého v každej stolici mohli mať evanjelici len dva chrámy - tzv. artikulárne. Keďže Myjava medzi obce s artikulárnym chrámom nepatrila, viac ráz prišlo k prešetrovaniu, prečo majú evanjelici na Myjave kostol. Krmanovi sa však jeho držbu darilo obhájiť, a to najmä preto, že ho ľudia stavali z vlastných prostriedkov.
       V septembri 1729 prišlo na Myjave k vzbure, z ktorej podnietenia bol obvinený D.Krman. Začiatkom roku 1731 bol preto odsúdený na doživotné väzenie a súd tiež nariadil kostol na Myjave odovzdať katolíckej cirkvi.
       Kráľovská miestodržiteľská rada 7.3.1731 s rozsudkom súhlasila a definitívne rozsudok potvrdil kráľ Karol VI. 20.5. 1731.
       Po istých prieťahoch bol 16.8.1731 kostol odovzdaný novému katolíckemu farárovi Štefanovi Nedeckému a ostrihomský kanonik Pavol Kubovič v tento deň kostol posvätil. Azda práve z toho dôvodu, že posviacka sa uskutočnila vo sviatok sv.Štefana, kráľa, bol práve tomuto svätcovi kostol zasvätený.

       Myjavské obyvateľstvo chodilo do kostola i naďalej, konfesijnú zmenu akceptovali. Až v 70-tych rokoch 18.storočia nastáva zlom, ktorý sa prejavil tým, že po tolerančnom patente sa drvivá väčšina obyvateľov sa prihlásila k evanjelickej cirkvi a postavili si nový kostol. Keďže tolerančný patent evanjelikom nedovoľoval stavať veže, zvony na katolíckom kostole slúžili i pre evanjelikov až do r.1847, kedy si zadovážili vlastné.

- - - -

 

 

 

               Katolícky kostol, znamenite súmerný, so svojou štvorhrannou vežou a massivným pyramidionom, s veľkými žltými stenami a bielymi, plochými stĺpmi, vypadá veľmi dôstojne a, stojac na sotva znateľnej výšinke, posiatej Pánbovými koláčky, obtočenej nízkou hradbičkou, uchováva si kúštik nedôverivej povahy opevnených kostolov husitských lebo sedmihradských, a s nízkou farou, s jej zahradou, dýchajúcou v lete rúžami a resedou, s jej strechami krásnych, jednoduchých linií a s rovnobežne postavenými maštaľami, tvorí dokonale sjednotený a esteticky vzácny celok. Je to jednoduché! Všetko je tu každodenné, obyčajné. Ale celok všetkých tých čiar je utešene harmonický. Po každý raz, keď dôjdem na konec trotoitu, na roh Valáškovského domu, sa i nechtiac zastavím. Vďaka malému priestoru, na ktorom sa z času na čas rozloží zblúdilý kolotoč, môžete sa na to podívať z pozďaleč a obrázok, ktorý máte pred očami, neni, veru, ani umelecké veľadielo, ba ani dáka kuriosita, ale dačo úplne čestného a krásneho. Steny, strechy fary a nad nimi kostol a veža tvoria vydarené, lahodné sriadenie čiar a ploch jasných a tmavých. Bôh daj, aby sa nikdy dáka ctižiadosť netkla tohoto miesta, a aby nástupcovia terajšieho farára boli práve tak opatrní a zachovali si jeho dobrý konservativný vkus. Tento celok je plný poesie. Priatelia moji myjavskí, kedykoľvek ztadiaľ pôjdete, pozrite si kútik ten za mňa! Som istý, že ako ja, i vy vycítite jeho pôvab. V ten deň, v ktorý ho pochopíte, t.j. keď soznáte, prečo je taký harmonický, soznáte i celú hodnotu slova tak veľmi zneužívaného, tak často zle upotrebeného: klassický. K tomu netreba budov gréckych! - A potom starý tento kostol má ešte, vyjma svojho vnútra, dve čiastky samy o sebe utešené. Prvou je vonkajšia brána v hradbičke, s tmavou strieškou, čistúnko vybielená. I tá je dačím sedliackym, ale, čo do súmerov, prostomyseľným a čestným. Súc šikmá k plánu kostola, môže s vežou utvoriť preutešenú skupinu nepravideľných čiar. A všetky tie, nad sebou postavené biele plochy môžu, letia-li nad ními podobne biele mraky, tvoriť motiv prekrásny. Nejedon slovanský a maďarský maliar, na miesto, aby chodil do Itálie, do Verony lebo do Assisi malovať červené kostoly pod modrým nebom, by lepšie urobil, keďby začal luštiť otázku bielej barvy pod bielou, tak častú v jeho vlasti a o koľko, veru, nesnadnejšiu! Naučili by sa veľa viac a vytvorili by dielo o veľa pôvodnejšie! Tieto biele, pod modrou oblohou oslňujúce steny bránky a kostola katolíckeho stoja za podívanie, a v našich očiach majú svoju krásu, krásu veľmi veľkú. Podobné veci nájdete ovšem všade, ale veď i v takých musí predsa človek najsť svoje potešenie.
               Veď i dobré jedlá, dobré pivá, vína sa tiež všade najdú! Človek sa musí naučiť sýtiť, vyživovať smysly, ktoré tvoria rozkoše estetické, práve tak, ako živíme tie, ktoré nám pripravujú rozkoše hmotné. Ako láska neni výsadou prepychu a preberačnosti, ani krása neni obmedzená na museá a slavné mestá. Človek najde všade čo milovať a čomu sa obdivovať. A uisťujem Vás, že na Myjave obdivujem sa veciam, ktorých si nik nevšíma a ktoré sú, dľa môjho úsudku, tak krásne, ako nejedny, za ktorými ľudia chodia ďaleko, za veľké peniaze a veľkú námahu.
               Druhý pekný detail je postranný, kaplnkovitý vchod, zvaný žebráčna - vždy tak milej bielosti. - To je tiež zvláštnosť toho kostola, že hlavný vchod je po strane a nie pod vežou, čo si musíme vysvetliť pomerom ku hradskej ceste, a stavbou orientovanou, t.j. ako všetky staré kostoly, svojim jádrom obrátenou k východu. Táto bránka sa mi páči i pre svoje zbožňovania hodné rozmery, i preto, že v nej sladko zmiera svetlo a zelené odblesky lúky. Pri nedeľných omšách vidávam otvorenými dvermi dačo tak pôvabného a detsky čistého, že radšej o tom pomlčím, aby ste si nemysleli, že vás vychvalujem. Ešte raz vravím: naučme sa tešiť z toho, čo máme!
               Čo sa týče vnútra samého, vždy s pekne vymeranou klenbou a loďou, s dojmom velikosti, ktorý mal v krvi a v cite i najmenšie vidiecky starodávny architekt, nuž, ten ma cele uspokojuje, lebo jeho naivnú dvoj-trojstoročnú gráciu posiaľ nič neporušilo. Tie nepoškvrnené, jasné plochy, tie barokkové oltáre z dobrého dreva, pomaľoané najprudšou býčou červeňou a azurovou, ten obraz na hlavnom oltári, kde v prešporskej krajinke ohromný akýsi veľmož divadelne venuje svoju základinu Panne Marii, o veľa bezvýznamnejšej než on sám, všetko to môže ma neobyčajne dojať. Ani jedinej nôty falošne-modernej, ani jedinej domyslivej »okrasy«, ani jedinej z tých ohavných chýb proti vkusu, pochádzajúcich z nepomeru medzi chcením a mocou, medzi dobrou vôľou vykona dačo dobrého a nedostatočnou estetickou výchovou. Je to také, aké to má byť; a v slovenských dolinách to nesmie byť ako vo Viedni, lebo v Pešti, ba čo len v Prešporku, lebo v Trnave.

Villiam Ritter (J.Bodnár: Myjava, 1911; str.198-200)