Predhovor
Verní čitatelia farského Spravodaja si iste pamätajú
z predošlých čísiel “neoficiálnu správu o hrdinoch zo Santa Fe”. Po
roku náš detský katolícky tábor zamenil smer južný do Rozbehov pri Cerovej, za smer
severný do Hornej Poruby pri Ilave. Ale jeden smer predsa zostal nezmenený:
divoký Západ.
Ale naše deti zmenili nielen prostredie, ale dokonca aj farbu
tváre. Kým pred rokom si vyskúšali život kovbojov, tentoraz sa stali
červenokožcami, čiže indiánmi.
Ako túto novú situáciu zvládali, to nám už náš
minuloročný dopisovateľ – napriek jeho štylistickej virtuozite – nebude môcť
sprostredkovať. Stalo sa mu totiž čosi horšie, než keby ho zajali Čejeni,
Komančovia, či Šošóni. Dokonca horšie, než keby ho oskalpovali Navahovia! Dostal sa
pod mokasín jednej squaw...
A tak mi neostáva nič iné, než vziať do ruky miesto
tomahawku brko z moriaka a pustiť sa do písania v nádeji, že slová, ktoré
tu na bizóniu kožu naskladám, pripomenú statočným indiánom pekné chvíle letných
prázdnin a ostatným umožnia aspoň trošičku nakuknúť do porubského wigwamu.
Časť prvá: DLHÁ CESTA PRÉRIOU
Slnko bolo zlatou skobou na oblohu pribité. (Niežeby som mal
básnické črevo, tento výraz som si vypožičal od Charlieho Covera.) Myjava-City sa
hemžila množstvom bledých tvárí. Niektoré tváre prezrádzali skrytú obavu, ako to
bez svojich malých indiánov týždeň vydržia. Iné vyjadrovali pevné presvedčenie,
že ich ratolesti sa v ďalekom svete osvedčia ako chrabrí bojovníci.
A verte-neverte možnože sa vyskytli i tváre, ktoré sa tešili, že budú mať doma kľud.
V tieňoch statných platanov to len tak vrelo. Náčelník Tichošlapka
dunivá sa tešil svojim “pusinkám” a Biely pazúr začínal uvažovať, kde sa bude počas cesty najlepšie spať.
Napätie stúpalo a zasvätenci vedeli, že už sme všetci... Okrem tej,
ktorá celý tento rozruch vlastne zorganizovala.
Konečne! S pokojom – vlastným len veľkým a slávnym
náčelníkom – dorazila i Veľká medvedica. A tak, keď slnko prekročilo najvyšší bod
svojej dennej púte, zaerdžali kone veľkého dostavníka, ktorý päťdesiatku budúcich
indiánov odvážal do rezervácie v Top Choped (slov. Horná Poruba). Do dupotu
kopýt zazneli posledné “Good bye” a “Happy way”, v rukách plápolali biele
vreckovky a v očiach sa ligotali slzičky.
Napriek všetkým precíznym prípravám však cesta neprebiehala
hladko. Hoci kone vyrazili s veľkým odhodlaním a všetci cestovatelia boli
plní nadšenia, už hneď za Old Cattle (slov. Stará Turá) sa začal dostavník nebezpečne nakláňať.
Nebolo to však spôsobené nákladom, ani nadváhou ktoréhosi z cestovateľov (veď
Biely otec z Washingtonu v dostavníku nesedel). Záprah ešte pomaličky
prekryvkal New Town, a pod Fort of Beck bol pohonič nútený cestu prerušiť. Ešte
šťastie, že bol zručný a vedel si poradiť sám. Lebo uprostred vážskych
prérií by pomoc ťažko hľadal u skalpuchtivých mohawkov.
Cestovatelia sa vyrojili ako včely z úľa a obsadili všetky
okolité stavania i lúky. Vôbec ich neznepokojovali
supy, ktoré krúžili po oblohe a striehli na nejakú mrcinu. A nenaľakali sa
ani zavýjania kojotov v diaľke. Radšej sa pustili do koštovania zásob, čo im
nabalili mamičky. Netušili totiž ešte aké nebezpečenstvá v sebe ukrýva
divočina.
Napokon všetko dobre dopadlo. Pohonič znovu zapriahol, všetci
disciplinovane nastúpili a mohlo sa pokračovať v ceste.
A toto všetko z diaľky sledovalo bdelé sklené oko Bieleho
otca z Washingtonu...
Slnko sa ešte nestihlo ani zďaleka priblížiť k zenitu,
keď si spenené kone odfŕkli na námestí osady Top Choped a cestovatelia zaujali
rezerváciu, ktorá sa má stať na týždeň ich domovom. Len veľký Manitou vie, ako to
všetko dopadne. Howgh!
Časť druhá: INDIÁNSKE NOSY
Tlupa greenhornov, ktorí sa o malú chvíľu majú stať
statočnými indiánmi, sa z námestia Top Choped hrnula plná očakávania
k indiánskej rezervácii, aby ju osídlila.
Miestneho správcu rezervácie nebolo, vstupná brána však bola
odomknutá. A tak bez akýchkoľvek oficialít a ceremónií myjavskí emigranti
vstúpili dnu a rozdelili si jednotlivé wigwamy. Ale nebolo to vôbec jednoduché.
Greenhorni, zvyknutí na komfort veľkomesta Myjava-City, boli
v prvom momente zaskočení jednoduchosťou bývania v indiánskej rezervácii.
Navyše všade po zemi, a aj inde, sa povaľovali zvyšky po predošlých
obyvateľoch, ktorí boli krátko predtým z tohto územia vysídlení. Bolo
teda treba pozametať, vyprášiť medvedie kožušiny, na ktorých indiáni spávajú, a čo-to poopravovať. Niektoré slečny však
ohŕňali nosom. Ale keď nakoniec gentlemani ochotne a bez protestov odstúpili svoj
wigwam slečnám, výmenou za ten ich, bolo už všetko v úplnom poriadku a nik
si už nesťažoval.
Potom nastal ten veľký okamih. Za dunenia bubnov
a šamanského spevu nastúpili pred adeptov indiánskeho života tí, ktorým do
rúk vložili svoje osudy. V čele išla nám už známa Veľká medvedica. Doprevádzali ju šarmantné náčelníčky Vychádzajúce slnko,
Ribana, Žiariaca luna a Tancujúci
oblak i statní náčelníci Wakhan thanka,
Sapa baribal, Tekumseh, Biely pazúr, Diviačí
zub a Tichošlapka dunivá.
Náčelníci si potom rozdelili nováčikov do svojich kmeňov na Siouxov, Assiniboincov, Dakotov, Arikarov a Hurónov.
Každého nového člena v kmeni srdečne privítali a odovzdali mu indiánske
pončo i čelenku. Napokon privítali v svojom strede i Bieleho
otca z Washingtonu, a všetci – každý ako vedel
– zaspievali indiánsku hymnu.
No... “Zaspievali”. Skôr to pripomínalo zavýjanie kojota,
keď mu šliapnu na chvost. Ale oni sa to určite naučia. Ak aj na spev indiáni nemajú
talent, nadšenie im predsa nechýba...
Veľká medvedica potom čerstvých bojovníkov oboznámila
s ich hlavnou bojovou úlohou. V priebehu týždňa majú získať čo
najväčšie územie Spojených štátov. Budú si ho môcť kupovať podľa veľkej mapy
na základe splnených úloh a napokon im polia, ktoré budú vlastniť, pomôžu
získať poklad (azda ten na Striebornom jazere?),
ktorý však musia najprv vypátrať.
Po tomto oficiálnom zahájení sa bojovníci rozišli do svojich
kmeňov, aby si vybrali indiánske mená a zložili bojový pokrik svojho kmeňa.
A keďže indiáni nepoznajú leňošenie a záhaľku,
len čo dojedli zvyšky zásob z cesty, vybrali sa na prériu, kde sa pustili do
prvých indiánskych bojov. Jedni naháňali nafúknutý bizóní bachor, iní si
prehadzovali tekvicu na desať dotykov a ďalší sa snažili zvládnuť riadenie
lietajúcej placky. Kto to nezvládol, behal... A tu prišlo aj k prvým zraneniam. Malá bojovníčka Maharakana vbehla
do dráhy indiánovi Bielej sove, ktorý sa rútil prériou ako splašený mustang
a ani nezbadal ako – Maharakanu zrazil
k zemi tak, že nosom čuchala trávu od korienkov. Ale keďže to bola statočná bojovníčka, ani
nezaplakala, jednoducho sa otriasla a pustila sa do ďalšieho zápolenia.
Najiniciatívnejšia však bola Jarný kvet.
Tá placku dokázala vyfúknuť spred nosa takmer každému. Len Diviačí zub
placku radšej rozšliapol, než by mu ju mal niekto vyfúknuť.
Začiatok pobytu bol na indiánske nosy ako počarovaný. Na druhý
deň sa totiž v zápale boja stretol nos malého bojovníka Odvážneho tučniaka
s rukou náčelníka Tekumseha. Aj táto
udalosť sa síce zaobišla bez sĺz, ale nie bez krvi... A ten nos nabral postupne
taký tvar, že by s ním nejeden obyčajný tučniak so závisťou porovnával svoj
zobák...
Ale vráťme sa k prvému večeru. Malí indiáni sa zdali
byť z namáhavého dňa naozaj unavení. A tak teda neostávalo už nič iné,
len poďakovať Manitouovi za prežitý deň a zaliezť do medvedích kožušín.
To však bolo len zdanie... Nastal čas špiónov. Neboli by to
správni indiáni, keby svoje zvedavé nosy nepchali všade, kde sa len dá. A tak
malí chlapci kľúčovou dierkou sledovali väčšie dievčatá a väčší chlapci
dierou nad posteľami sledovali do kuchyne squaw-kuchárky. Táto vzdelávacia činnosť
im však bola čoskoro ukončená.
Noc sa zniesla na prérie. V diaľke sa ozývalo zavýjanie
vlkov a kojotov i húkanie sovy. Či indiáni vo svojich wigwamoch budú kľudne
spať, vie iba Manitou. Howgh!
Časť štvrtá: VIDIEŤ V TME
Utorok začal pokojne, dokonca i dievčatá v noci
zavreli oči i ústa. Maródov ubudlo. Niežeby pomreli, ale uzdravili sa.
Len niekoľkí sa ešte liečili z bojových zranení. Biely
otec z Washingtonu zobral Odvážneho tučniaka aj s jeho nosom do
veľkého lazaretu v Trench-City, kde ho jedna medicinsquaw mučila rôznymi
železami, ktoré mu strkala do nosa i uší, ale mladý bojovník sa držal
statočne.
Tak ako každý deň – hneď ráno sa indiáni započúvali do
príbehu, ktorý im pripravila náčelníčka Vychádzajúce slnko. Hovorilo sa v ňom, ako sa starý indián pýta pri
táborovom ohni, kedy sa končí noc a začína deň. Ktosi mu odpovedal, že vtedy, keď
sa rozžiaria zore; ďalší, že keď vyjde slnko; a zasa iný, že keď začnú
spievať vtáky. Starec však nesúhlasil so žiadnou odpoveďou. Napokon im odhalil
životnú múdrosť: noc končí a deň sa začína
vtedy, keď v tvári indiána z cudzieho kmeňa dokážeš uvidieť svojho
brata.
Touto múdrosťou poučení, pustili sa mladí bojovníci do
plnenia indiánskych povinností všedného dňa. Učili sa spoznávať rastliny, viazať
uzle, či stavať ohniská. V prestávkach niektorí trénovali spev do súťaže
“Winnetou hľadá Supersquaw” a náčelníci Žiariaca luna s Tichošlapkou
dunivou vystrojili mustanga, na ktorom si hneď aj
zacválala mladá bojovníčka s charakteristickým menom Jurášek. Bojovníci sa tiež pripravovali aj na vojnový chodník:
kontrolovali si zbrane a vyrábali strelivo, no najmä si maľovali tváre bojovými
farbami.
Po dobrom obede – pripomínalo to síce “to”, čo zostane po
bizónoch ležať na prérii, ale bolo to naozaj výborné – vyšli naši bojovníci na
rozsiahle prérie, kde ich čakali boje s ostatnými kmeňmi, až kým sa slnko
nezačalo schyľovať k západu.
Krátky oddych vystriedala návšteva Božieho domu, čo stál
neďaleko rezervácie a tu si bojovníci znovu pripomenuli starú indiánsku
múdrosť z rána, že v tvári cudzinca treba vidieť brata. Lenže vyslovená
múdrosť je vec jedna a uskutočnená v čine vec druhá...
Počas večere sa okolo rezervácie začali potulovať podozrivé
postavy. Jednalo sa o príslušníkov pôvodného obyvateľstva, ktoré síce bolo
roztratené, ale sliedenie okolo rezervácie indiánov ich spojilo do malej skupinky.
Niektorí bdelí strážcovia ich však zbadali a bleskurýchle zahnali do bezpečnej
vzdialenosti od hraníc rezervácie. Čo na tom, že títo prišli s priateľskými
úmyslami? (niektorí aj s fajkou mieru
v ústach) A čo na tom, že témou dňa bolo vidieť v tvári cudzinca
svojho brata? Hoci ešte slnko nezapadlo, do ich tvárí asi vidieť nebolo.
V závere dňa to Veľká medvedica prehnane
iniciatívnym obrancom patrične vysvetlila. Potom im oznámila, že treba ísť skoro
spať, lebo na druhý deň ich vraj čaká ďaleká cesta a teda aj skoré
vstávanie...
Napriek tajomnému poihrávaniu kútikov úst náčelníkov
väčšina indiánov tejto ľstivej dezinformácii naozaj uverila. A div-divúci,
takmer všetci išli spať načas.
Krátko pred hodinou duchov, práve keď mesiac ako “hrubé C”
vychádzal ponad vrchy, boli malí bojovníci nekompromisne zobudení.
Veľká medvedica vyzvala odvážnych bojovníkov, aby
pomohli nájsť indiánovi Malému bobrovi jeho strateného priateľa, ktorý sa tak
nešťastne zamiloval, že dievčina, čo ho odmietla, ho ešte aj zakliala do zvieraťa.
Stal sa z neho obrovský medveď grizly a žije v jaskyni, kdesi hlboko
v lese.
Prví sa vydali na cestu chlapci. Najprv kmeň Hurónov a za
nimi kmeň Arikara. Potom išli dievčatá z kmeňa Sioux, ďalej Assiniboin
a napokon kmeň Dakota.
Cesta po bielej stračej stope nebola vôbec ľahká. Preplaziť sa
pri spiacom starom indiánovi Krivá noha, predierať sa vysokými prérijnými krovinami
a prešmyknúť sa temným a mokrým tunelom.
Potom
sa pred bojovníkmi ukázala dlhá ale pohodlná cesta.
Vykročiť na ňu však nebolo jednoduché. Bolo treba presvedčiť Strážcu cesty.
Nechcel peniaze, ani prísľub polovičky pokladu, ak ho nájdu, ale chcel omnoho viac!
Predstavte si – hlboko v noci odriekať Desatoro? Nečudo, že sme sa dozvedeli aj o takých Božích prikázaniach,
ako napríklad: “Neukradneš manželku blížneho svojho.”
Hoci cesta bola pohodlná, bola i nebezpečná. Divá zver,
nepriateľské kmene... Nikomu sa však nič zlé nestalo, pretože anjel nad nimi mával
svojimi ochrannými krídlami.
Tak prišli až k Zakázanému lesu. Pri vstupe do lesa bol
strážny oheň, kde čakala na odvážnych bojovníkov ďalšia zašifrovaná
úloha. Jej riešenie komplikoval strašidelný netvor,
ktorý striehol v lese a občas za veľkého kriku preletel okolo.
Les bol skutočne ošemetný. Aj skúseným indiánskym
náčelníkom nemohlo byť všetko jedno. Chodník ako keby bol zakliaty, a tak kmene
Hurónov a Arikara si museli preraziť cestu húštinami odkázaní sami na seba.
Ešte že ich viedol odvážny Tekumseh! Až na
zásah Sapu Baribala sa ukázala správna cesta lesom,
a tak malé bojovníčky už mohli pokračovať s istotou po bielej stračej
stope.
Strach, ktorý niektorým zvieral hrdlo, iným srdce
a niektorým ešte nižšie časti tela, vyvolával rôzne reakcie. Jedni si
dodávali odvahu výrokmi plnými odhodlania, u iných sa prejavovali nižšie pudy,
vyjadrené slovami typu: “konečne sa najem” a “mne sa chce čúrať”.
Originálne boli reakcie na zakopnutie do kameňa, či ležiacej
haluze. Reťazové zvriesknutie v poradí Ohnivá hviezda–Zlaté oko–Trblietavá podkova bolo aj hudobne umelecké – rozložený akord vo forme trioly
G-C-E. Zvlášť Zlaté oko dokázala vrieskať
s takým nasadením, ako keby jej za to platili.
Podobné
situácie riešili úplne svojským spôsobom Kulhavá kobyla a Studený čumák. Celú
cestu lesom komentovali v čejenskom nárečí: “suchej pařez, obrostlej houbama
a plísní... zase nejaké prase... takovej chochol...” Keď však bolo treba
lúštiť šifru, tak Kulhavá kobyla vyhlásila,
že nemôže písať, lebo “už dělala moc a teď ji bolí pusa”.
Napokon sa všetky kmene dopracovali až k indiánovi Malému
bobrovi (ktorého indiánka Studený čumák premenovala na Malého bobka)
a ten sa im poďakoval za ich statočnosť, odvahu a pomoc, a rozprávkovo
ich odmenil.
Keď sa indiáni vrátili do rezervácie, veľmi rýchlo zaliezli
do medvedích kožušín. Ani množstvo dojmov nedokázalo premôcť únavu, ktorá im
zatvárala oči. Veď noc už bola v svojej poslednej časti. Mesiac sa skláňal
k západu a nad Vapčom sa pomaly začínalo brieždiť. Howgh!
Časť piata: ZALIATI SLNEČNÝM SVETLOM
Slniečko
sa usmievalo na porubské údolie a veľmi sa čudovalo, kdeže sú malí indiáni,
ktorých pobyt sa prehupol do druhej polovice svojho času. Bolo jasné, že mračná sú
už od včera definitívne preč – a bojovníkov nikde! Čo sa stalo?
Tí
ešte dospávali po nočnom dobrodružstve. Keď napokon zazneli bubny na budíček,
predsa len povyliezali z medvedích kožušín, vlastne z nich ani nemuseli
vyliezať, pretože vo sne dobrodružstvá prežívali nanovo, a tak všetci do
jedného boli poodkopávaní.
Slnko
už teda riadne pražilo, keď vyliezli na rannú rozcvičku. Hoci bez reptania vstali,
ako sa na indiánov patrí, v tejto chvíli vyzerali skôr ako číňania – oči
ako štrbinky. Ale rozcvička a dobré raňajky v nich prebudili ducha odvážnych bojovníkov.
Keď
potom poďakovali Stvoriteľovi, že sa im v noci nič zlé nestalo, a že si mohli
odpočinúť a prebudiť sa do krásneho dňa, vybrali sa na úpätie Vapča, kde ich
čakala nová úloha.
V lese,
ktorý pokrýval strmý svah kopca, sa ukrývali pyramídy Inkov. Naši indiáni sa pre
túto chvíľu zmenili na archeológov a ich úlohou bolo odhaliť tajomstvo
pyramíd. Museli si však dávať pozor na nepriateľských indiánov, ktorí nepozorných
či pomalých archeológov pripravili o život. Ešteže sa jednalo len o hru,
a tak stratený život mohli znova získať u Veľkej medvedice.
Napriek
tomu, že slniečko svietilo, ako ešte ani jeden deň predtým, horúčavu veľmi cítiť
nebolo, a to aj napriek zápalu z hry. Pričinil sa o to pofúkavajúci vetrík,
i fľaše plné vody, ktoré sa pomaličky vyprázdňovali. Jednak do krkov
účastníkov, ale – vďaka Wakhan Thankovi – aj za krk niektorých dievčat.
Ostrý
hvizd píšťalky ukončil hru a rázny pokyn Veľkej Medvedice vrátiť sa do
rezervácie uviedol malých hrdinov naspäť do indiánskej reality.
Po
obede (ak jedlo o 15.00 obedom vôbec možno nazvať, veď celý deň bol nejaký
posunutý) nasledovala až do večera siesta, z ktorej mali všetci takú veľkú
radosť ako aj z pudingov, ktoré nachystali starostlivé tety kuchárky.
Deň
však ešte stále nebol u konca. Po hodinke, venovanej Najvyššiemu
v spoločenstve pôvodného obyvateľstva tohto údolia, sa indiáni venovali
ďalšej dôležitej úlohe. Kým zapadne slniečko, bolo treba vyčistiť táborové
ohnisko a pripraviť drevo, aby bolo na čom opekať bizónie safaládky. Keď sa
zotmelo, porubským údolím sa šírilo blikotavé svetlo ohňa, vôňa opekaných
údenín a indiánsky spev.
Na
druhý deň, čiže vo štvrtok, sa slniečko znovu čudovalo, čo je s malými indiánmi.
Jeho prežiarený údiv trval tentoraz o hodinu kratšie, pretože opekačku nebolo
treba dospávať až tak dlho. A tiež aj preto, že indiánov čakala ďaleká
cesta. Nie až taká dlhá ako v pondelok, ale predsa...
Indiáni
čoskoro zistili, že v tábore chýba Veľká medvedica. Bolo treba sa vydať
na záchrannú výpravu do Undercastle of Koshetsa. Cesta nebola ľahká. Nešlo sa značeným
chodníkom, stopári preto museli vynaložiť všetky schopnosti a skúsenosti. Okrem
toho bojovníkov čakalo mnoho náročných úloh – vedomostných, na šikovnosť
i výkon. Svoje k tomu pridalo i slnko, ktoré aj tento deň pražilo.
Silný vietor a studničky na ceste dopriali osvieženie. Dietky Manitoua všetko
úspešne zvládli, a tak pod vrchom, na ktorom vraj bol hrad (ale niekto ho asi
ukradol), našli Veľkú medvedicu, ... ale skamenenú. Indiáni však úspešne
zvládli aj poslednú úlohu, a tak svoju náčelníčku vyslobodili zo zakliatia.
Zakrátko
sa uprostred bojovníkov objavil Biely otec z Wahingtonu, ktorý bol
medzičasom na návšteve v Myjava-City. Doviezol odtiaľ nové zásoby, do ktorých
sa indiáni okamžite pustili ako aljašskí vlci, a tiež šamana, ktorého
pomenovali Malý biely otec, i keď veľmi biely nebol, a malý už
vôbec (ak, tak len Drobný).
Čerstvými
zásobami posilnení bojovníci sa potom vydali zdolať kopec, na ktorom našli len zopár
na sebe postavených kameňov, čo prezrádzalo, že tam kedysi boli steny hradu. Ale
aspoň výhľad bol pekný... A stromy, ktorých konáre vyvolali túžby skryté
z čias, keď ešte predkovia indiánov boli opicami.
Keď
znovu zišli z kopca, oslávili Stvoriteľa v chráme, ktorý nepostavili
ľudské ruky: jeho klenbou bola obloha, stĺpmi stromy, dlažbou kamenie a prach,
kobercami tráva...
Po
absolvovaní spiatočnej cesty si niektorí náčelníci naivne mysleli, že unavení
bojovníci zalezú do medvedích kožušín, kde budú ako vši pod chrastou,
a nastane ticho a pokoj, ale mýlili sa.
Na
večeru bolo typicky indiánske jedlo – bizóní biftek v rajskej omáčke – a to
im zázračne dodalo sily. Tak sa väčšina ešte dlho po zotmení natriasala
v rytme šamanských bubnov, kým niekoľkí ďalší namáhali mozgové bunky pri
hre Carcazonne, či pri Computeri Tichošlapky dunivej.
Všetko
však má svoj čas, a tak napokon predsa hudba, tanec a hurhaj utíchli. Bolo treba
načerpať síl na ďalší deň, ktorý vôbec nebude oddychový, veď treba žiť
naplno. Howgh!
Časť šiesta: ZÚČTOVANIE
V piatkové ráno sa slniečko nestačilo čudovať. Malí
indiáni, ktorí bez otáľania povyliezali z medvedích kožušín, boli celí
pomaľovaní. Nie však vojnovými farbami. To sa len na nich počas noci vyriadili
náčelníci a všetko, čo trčalo – ruka, noha, nos – pokreslili a popísali srdiečkami, slniečkami a rôznymi
odkazmi (i vyznaniami lásky).
Po prvom šoku, čo sa to v noci stalo,
bojovníci absolvovali plní energie i odhodlania rozcvičku tela a po
raňajkách i rozcvičku ducha.
Piatkové
doobedie sa stalo istým spôsobom indiánskou maturitou. Veľká
medvedica a Biely pazúr pripravili
okolitými lesmi náučný chodník, ktorý postupne absolvovali všetky indiánske kmene.
Na trase museli
preukázať svoje znalosti a šikovnosť, ktoré získali počas celého týždňa:
rozpoznať rôzne bylinky, i stromy podľa lístia, otestovať svoju pamäť
zapamätaním si rôznych slov, určiť sever, uviazať uzle z lana i postaviť
ohniská. Všetky tieto životne dôležité úlohy naši indiáni úspešne splnili.
Tí, čo práve neboli na náučnom chodníku, zdržiavali sa
v rezervácii. Niektorí len tak leňošili, ďalší si našli rôzne druhy zábavy.
Jedni v športe, druhí v hudobnom prejave, ale drvivá väčšina sa nechala
fascinovať šamanom Malým bielym otcom,
ktorý ich učil vyrábať umelých zelených lietajúcich vtákov. Niektorých
výtvory boli naozaj skvelé a lahodne brázdili vzduchom indiánskej rezervácie.
Po
obede nasledovala obľúbená činnosť: siesta.
Náčelníci Diviači zub a Tichošľapka
dunivá sa v celej svojej dĺžke natiahli cez wigwam malých dievčat
a prestali vnímať okolie... To však nemali robiť! Slečny, ktorých ženská
hrdosť bola v noci značne potupená (či skôr pokreslená), využili
príležitosť, a vrátili to týmto dvom úbožiakom aj s úrokmi. Keď sa
zobudili, na ich tvárach i ušiach nebolo miestečka, ktoré by si zachovalo
svoju pôvodnú farbu.
Kým menšie dievčatá si zgustli na spiacich náčelníkoch, tie
staršie chytil ošiaľ hygieny. Vytvorili tým ÚŠChO (úplná špeciálna chemická
očista) a pustili sa do dezinfekcie, dezinsekcie, deratizácie, dekontaminácie,
defekácie a neviem ešte akého ďalšieho de... Robota nie príliš vábna, ale
zdá sa, že ich bavila. Určite z nich raz budú starostlivé domáce panie!
Popoludní, keď už slniečko stratilo na intenzite svojho
žiarenia, vybrali sa všetci indiáni na prériu. Nešli však naháňať bizónov, ale podať jeden
z posledných hrdinských bojových výkonov. Jednalo sa o tradičné indiánske
boje: zápas dvoch bojovníkov, priviazaných k jednému kolu, kde bolo úlohou
vyhnúť sa ranám protivníka a zraziť ho k zemi; ako aj boj na kláte, kde
princípom bolo
nielen
ustáť na úzkej kladine, ale dobre mierenými údermi poslať dolu súpera. Keďže
však indiáni nie sú len krvilační, ale aj priateľskí, dobrosrdeční
a súdržní, ďalšia úloha spočívala v tom, že každý kmeň mal ukázať,
ako dokážu jedného svojho člena transportovať cez plecia a chrbty súkmeňovcov.
Unavení bojovníci sa vrátili do rezervácie. Pri večeri sa
však posilnili, a tak mohlo prísť k výslednému zúčtovaniu týždňového
snaženia. Veľká medvedica sa postavila pred mapu Spojených štátov
a predávala územia jednotlivým kmeňom podľa toho,
kto si koľko počas týždňa zarobil. Trvalo to neskutočne dlho... Niektorí už aj podriemkavali, ale
keď aukcia skončila a najvyššia náčelníčka oznámila hodinové voľno, ktoré
môžu využiť na šamanské tance, okamžite sa už nikomu nechcelo spať. Pri zvuku
bubnov za večerného šera vytriasali zo seba ešte zvyšky síl, ale aj myšlienky na
lístočky – ako odkazy náčelníkom, čo si o nich a o ich nápadoch
myslia.
Medzitým tma doľahla na krajinu. Indiáni sa už tešili, ako
budú poslednú noc piť krv náčelníkom tým, že miesto spania budú buntošiť, ale
prerátali sa. Žiaden spánok, ide sa znovu do prérie! A bez bateriek!
Veľmi náročná úloha čakala bojovníkov. Žiadne baterky, ani
mesiac ešte nevyšiel, len matné trblietanie hviezd. Svetlo pouličných lámp sem tiež
nedosiahlo. Len piati náčelníci mali v rukách baterky (ktoré zväčša
i tak zlyhávali) a nastalo veľké naháňanie panterov. Hoci to vyzeralo
strašne, (čuduj sa svete!) prežili všetci. A tak keď odbila polnoc, vracali sa
statoční bojovníci za úplného ticha – aby nedráždili dedinských psov – do svojich wigwamov.
Keď už malí hrdinovia pozaliezali do medvedích kožušín,
zasadli náčelníci k poslednej porade. Už sa nerokovalo až tak o programe na
ďalší deň, ale každý s napätím čakal na čítanie lístkov s odkazmi,
ktoré im ich zverenci napísali. Obsahom sa naozaj veľmi líšili. Niektoré boli
pochvalné; iné nostalgické, že sa výlet končí; niektoré vtipné; ďalšie aj
kritické; ba našli sa aj impertinentné. Ale také sú už deti. Pre jedného boli vedúci “súúúúper”,
pre druhého bol výlet “dobrý, len keby tam nebolo vedúcich”. Pre niekoho sa “nočná hra tentoraz celkom podarila”, podľa
ďalšej bola nočná hra “najhoršia, akú kedy zažila”, a zasa ďalší ju
“chváli, bola sranda”. Jedna by chcela “diskotéku až do rána”, druhá
“radšej kratšie diskotéky a viac krát.”
Proste, koľko ľudí, toľko chutí...
Napokon zaľahli už aj vedúci. Len Veľká medvedica bdela
skoro až do rána, pretože ešte písala diplomy absolventom indiánskej skúšky
a chcela pripraviť všetko, čo bolo potrebné na posledný deň tábora. Jej
úsilie naozaj prinieslo svoje ovocie. Howgh!
Časť siedma: PLNO PREKVAPENÍ
Starí profesori hovorili: “Prima hora brevis, ultima nulla.”
(Prvá hodina je krátka, posledná nie je žiadna.) Vyjadrili tým pedagogickú zásadu,
že na prvej hodine vyučovania ešte nie je dobré žiakov dlho trápiť a na
poslednej pred prázdninami už vôbec nemá zmysel trápiť sa s nimi.
Zásada “ultima nulla” však neplatila pre náš tábor. No...
až na výnimky. Škrek orla skalného vytiahol indiánov z medvedích kožušín.
S elánom vybehli pred wigwam, aby ponaťahovali svoje kĺby. Len mladé indiánky,
ktoré mávali nočné mobil-párty, sa nevedeli z medvedích kožušín
vykotúľať. Bolo im ľúto, že už do nich večer znovu nevlezú.
Spachtošky však prišli o rannú senzáciu. Čo sa stalo?
K indiánskemu životu neodmysliteľne patria skalpy ako trofeje. A tak to
muselo byť i tu.
Keď teda malí bojovníci vybehli na slnečné svetlo, pred ich
očami sa vetrík pohrával so skutočným skalpom. Komu patrí? Je naozaj skutočný?
Chalani, ktorí ešte asi nikdy nemali vlasy takej dĺžky, zostali pokojní. Len
filozofovali, či sú to vlasy skutočné, alebo umelé. Horšie to bolo
s dievčatami. Tie si začali s obavou kontrolovať svoje koruny krásy.
A veru, niektoré aj prišli k presvedčeniu, že ich vlasy sú nejaké krátke
– a tak už-už sa začali predierať do očí slzičky. (Na vine však nebol predmetný skalp, ale ich nerealistické predstavy o dĺžke
vlastných vlasov.)
V tom vybehla z wigwamu s hlasitým nárekom
náčelníčka Vychádzajúce slnko. Vo všetkých vzbudila súcit: na hlave šiltovka, vlasy v ruke a v očiach slzy... Je
to možné?! Skutočne je to tak? Neveríme! Určite má vlasy skryté pod šiltovkou! Ale
čo ak šiltovka naozaj skrýva zohavenú šticu? Môžeme od nej žiadať aby si dala
šiltovku dole? Neponíži ju to, ak je naozaj oskalpovaná?
Napokon sa našli dvaja odvážlivci Maharakana a Ryšavý
vlas – a div divúci: po nadvihnutí šiltovky sa
neporušená hriva náčelníčky zosunula po jej krku na plecia. Za všeobecnej úľavy a smiechu vysvetlila, že skalp je
skutočne jej, ale z dávnejších čias.
Po rozcvičke a raňajkách pre telo i dušu, nasledovalo
vyvrcholenie celotýždňového snaženia: Kmene na základe štátov, ktoré si večer
kúpili, dostali šifry, ktoré ich mali priviesť k pokladu – odmene. Mali ísť
postupne, podľa (ne)úspešnosti kmeňov. Lenže v indiánoch sa prejavila
ich divošská mentalita, a tak hlava-nehlava, jedni cez druhých sa rútili po svoju
odmenu.
Nastal čas balenia a pátrania po majiteľoch ponožiek bez
páru a rôznych ďalších pozostatkov.
Do
tohto organizovaného chaosu zrazu prenikli zvuky motorov a hudobných nástrojov. Milé
prekvápko pre našich indiánov: stredom údolia tiahol
sprievod povozov miestnych osadníkov, ktorí si na tento deň zorganizovali miestnu
slávnosť. Toto divadlo našich indiánov tak uchvátilo, že zabudli na ostražitosť,
dokonca i na svoju kmeňovú príslušnosť, a utekali do centra diania. Vozy ťahané množstvom koní pod kapotou s vôňou
nafty ich až tak nezaujali. Ale indiánska krv sa nezaprela,
akonáhle sa zjavili vozy ťahané živými koňmi. Už-aj boli pri nich, hladkali ich
a ponúkali im okolorastúcu trávu a púpavy.
Z konského očarenia ich vytrhol až zvuk bubnov,
oznamujúci, že nastal čas obeda. Squaw-kuchárky, ktoré celý týždeň úspešne
plnili brušká bojovníkov rôznymi dobrotami, boli myšlienkami už asi doma. Tak to aj
dopadlo! Alebo že by sa pri varení posledného jedla držali hesla: “ani cibuľa nazmar”? Bojovníci sa však s western-špagetami
statočne popasovali, a za odmenu všetkých, ktorí zjedli celú porciu, pozval
šaman Malý biely otec do miestneho saloonu na
čapovanú kolaloku.
Ani sme sa nenazdali, a náš pobyt sa neodvolateľne chýlil
k záveru. Howgh!
Časť ôsma: CESTA SPÄŤ
Sobotné
slnko sa usmievalo od ucha k uchu a pomaličky začínalo naberať klesajúcu tendenciu, keď
malí indiáni potúžení chladenou kolalokou v miestnom saloone, kam ich pozval
šaman Malý biely otec, sa naposledy vracali do indiánskej rezervácie, ktorá
bola na týždeň ich domovom.
Posledné
veci zbaliť, skontrolovať čo zostalo bez majiteľa, poupratovať po sebe. A už
údolím erdžali kone dostavníka, ktorý vyslali z Myjava-City, aby doviezol
malých indiánov naspäť k mamičkám, ktorým sa už veru po týždni riadne
cnelo.
Posledný
raz zazneli bubny zvolávačky. Posledný nástup pred wigwamom. A posledný raz Veľká
medvedica pozdravila odvážnych bojovníkov indiánskym pozdravom, keď pravicu
položenú na srdce vystrela k zhromaždeným súkmeňovcom.
Nadišla
záverečná reč, v ktorej náčelníčka pochválila všetkých za ich statočnosť
a usilovnosť počas celého týždňa. Napokon odovzdala každému diplom,
potvrdzujúci úspešné absolvovanie indiánskeho života a zdolávanie jeho
nástrah.
Veľké
nadšenie a radosť prejavili aj piati náčelníci, keď sa zmocnili Veľkej
medvedice a uprostred hurónskeho revu (ale nerevali len huróni) jej dali
takého “hobla”, že sa až Vápču z toho zakrútil vrchol.
Potom
už len naložiť sa do dostavníka, zaerdžanie koní a cvalom do Myjava-City, kde
už mamičky pečú a varia to, čo ich ratolesti najviac ľúbia.
Na
rozdiel od cesty tam, cesta naspäť ubehla bez problémov. Náčelníci, vyčerpaní
celotýždennou starostlivosťou o im zverené červené tváre, s pocitom
úľavy síce upadli do stavu, že ich duše sa na chvíľu vzdialili do večných
lovíšť. Ale príchodom pod staré platany v Myjava-City sa ich duše navtrátili
do unavených tiel. Howgh!
Záver
Všade
dobre, doma najlepšie. Dobre bolo aj v Hornej Porube, i napriek tomu, že nie
všetko bolo dokonalé. Vďaka patrí náčelníkom, tetám kuchárkam, všetkým –
ktorí z pozadia pomohli realizácii tejto akcie, ale aj všetkým účastníkom –
odvážnym indiánom. Ale najväčšia vďaka patrí Všemohúcemu. Bez jeho požehnania
by sa tábor určite neuskutočnil, a ak áno, nepriniesol by svoje ovocie. Toho si
boli vedomí všetci bojovníci. Preto na nasledujúci deň – zasvätený Pánovi –
všetci, čo boli na Myjave prišli sa mu spoločne poďakovať do jeho domu a ešte
raz vytvoriť to krásne spoločenstvo, ktoré je už len v našich spomienkach.
Ak
tieto skromné riadky, naskladané na bizóniu kožu, osviežili spomienky účastníkov,
ak poodhalili tajomný indiánsky život nezasväteným, ak čitateľa pobavili či
povzbudili, ak dodali chuti pre podobné aktivity ďalšieho leta, som rád, lebo splnili
svoj účel.
napísal: M. Vojtko
foto: P. Slaný,
M. Vojtko,
video 8 mm,
video-digital 8 mm