Advent - Vianoce 2007 č.67 Drahí bratia a sestry,
Váš farár
|
na minútu s Maxom Kašparů Inými slovami...
Kto skôr Inými
slovami...
Zbožný Inými
slovami... |
Prieskum Inými
slovami...
Dojem Inými slovami... |
Sv.Mikuláš - Santa Claus - Dedo Mráz - Ježiško: konkurencia?
Na ulici stretneme postavičku
v oblečení Deda Mráza a povedia nám, že je to Mikuláš. V obchode na
nás “zaútočí” Santa Claus. A pod stromčekom nájdeme darčeky od malého
Ježiška, ktorý je však taký maličký, že sotva by ich bol schopný priniesť...
A aké sklamanie, keď sa dieťa v škôlke
od kamarátov dozvie, že ho rodičia “vodia za nos”...
Ako to teda je? Sú tieto zvyky v duchu
kresťanského slávenia sviatkov? Alebo sú to pohanské prežitky, či novopohanské
výtvory?
Zvyky siahajúce do pohanských čias
Odborníci na folklór a tradície
vidia pôvod už v pohanských časoch. Zimný čas bol obdobím, keď práce vonku
ustali a ľudia sa zdržiavali v domoch. Domáce práce, dlhé tmavé večery,
strach z krutej zimy – to dalo vznik rôznym poverám a zvykom; snahe
uzmierovať si božstvá a nadprirodzené sily, ktorých sa ľudia báli. Na druhej
strane (zrejme chceli uchrániť deti od prílišného strachu) sa často obávaní
bohovia zimy, strigy a iné príšery menili v rozprávkové bytosti, ktoré
nosili deťom sladkosti a rôzne drobné darčeky. Zima bola teda časom strachu
(napr. “stridžie dni”), ale aj hostín a zábav (fašiangy, masopust – masky
mali zmiasť démonov; alebo saturnálie v Ríme).
Niečo z týchto tradícií sa prenieslo
i do kresťanských čias. Napr. v Rusku to bol Mesiačik Január alebo Dedo
Mráz – ktorý v zime prinášal sneh a chlad odkiaľsi z Čukotky.
Zhruba v 18. storočí sa z tejto obávanej zákernej bytosti stal dobručký
deduško, ktorý deťom nosí darčeky na Nový rok. V Taliansku zase deťom nosí
darčeky čarodejnica Befana, ale až na Troch kráľov. K tomu istému sviatku
v Španielsku roznášajú darčeky zase svojrázne postavičky Magi. Čarodejnicu
s darčekmi stretneme aj vo Švajčiarsku. V alpských oblastiach
s darčekmi uvidíme tiež škriatka Krampusa a v Nemecku Knechta
Ruprechta. V severských krajinách zas deti zásobuje darčekmi deduško na saniach,
ktoré ťahajú soby.
Svätý Mikuláš
Tento slávny
grécky biskup z juhotureckého mesta Myra sa hneď od začiatku “tešil” veľkej
úcte. A to nielen v krajine svojho pôsobenia, ale tiež po celom Západe
a mimoriadne aj v Rusku.
Jeho pôsobenie je známe veľkou štedrosťou
a dobročinnosťou. Tak sa úplne prirodzene začal jeho sviatok spájať
s tradíciou obdarúvania, zvlášť detí. V tomto zvyku netreba nasilu
hľadať spôsob na pokresťančenie pohanských zvykov, aj keď nejaký súvis tam byť
môže.
Ikonogafia nám ho predstavuje ako biskupa
s bibliou v ruke, často aj s tromi zlatými jablkami. Novodobá predstava
Mikuláša ako starého biskupa s dlhou bielou bradou, v červenom plášti
s kapucňou, lemovanom kožušinou, sa po prvý raz objavuje v tvorbe maliara Moritza
von Schwinda z 19. storočia. (Podobnosť so Santa Clausom čisto náhodná?)
Úcta k sv.Mikulášovi
a tradície, viažuce sa na jeho sviatok, sa v rôznych krajinách vyvíjali
odlišne. Niekde rozdáva darčeky sám už večer 5.decembra, inde má na to rôznych
pomocníkov, alebo ich prináša v noci a deti si ich 6.decembra ráno nachádzajú
za oknom, či v topánkach.
Na našom území sa oslavy sv.Mikuláša rozšírili
v stredoveku, ale len v mestách. Študenti si spomedzi seba volili biskupa –
Mikuláša. Bývalo to spojené so zábavami. Mikuláš však chodil aj skúšať deti
z modlitieb, básničky a pesničky, za čo ich odmenil sladkosťami, ktoré
pripravili rodičia. Keď tento zvyk prešiel z kostolov do ulíc, zvyčajne ho
doprevádzali anjel a čert. Na strednom Slovensku vstupoval Mikuláš do domu s
takouto básničkou: “Deti, ja som Mikuláš, modlite sa Otčenáš. Mrcha deťom nesiem
korbáče, dobrým orechy a koláče.” Tieto mikulášske zvyky sa na slovenské dediny
rozšírili až po Prvej svetovej vojne. Dovtedy tam vládli zvyky chodiť v maskách
príšer a zvierat (napr.medveďa).
Azda najviac špecifickú mikulášsku tradíciu majú Holanďania, ktorá je ovplyvnená tým, že Holandsko bolo kedysi kolóniou Španielska
.V Rusku počas komunistickej éry bol sv.Mikuláš úplne zakázaný a nahradil ho už spomínaný Dedo Mráz. Bolo to najmä preto, že v ateistickej ideológii nebolo miesto pre tradície založené na osobe svätého biskupa. Ale bol aj ďalší fakt: meno Mikuláš vyvolávalo spomienky na posledného cára, ktorého komunisti s celou rodinou zavraždili.
Santa Claus = americký Mikuláš?
Komerčne
veľmi úspešný vo vtieravých reklamách je Santa Claus, ktorý sa stal americkou
obdobou Mikuláša. Američania nemajú veľa vlastných tradícií, mnohé vzniklo
zmiešaním zvykov, ktoré do Nového sveta priniesli osadníci z rôznych krajín.
A vzorovým príkladom je práve “Santa”.
Pôvodnú Mikulášsku tradíciu priniesli do Ameriky
v 17.stor. Holanďania ako Sinter Klaasa. Práve tomuto svätcovi zasvätili osadu
Nový Amsterdam (dnešný New York), a tam kde je teraz Manhattan, postavili sochu
tohto svätca.
Tak sa meno
sv.Mikuláša (lat. Sanctus Nicolaus) stalo označením postavičky, ktorá sa vyvíjala
v priebehu 19.storočia. Podnet
k jeho vzniku dal v r.1822 profesor Clement Clark Moore. Keď sa raz vracal
z vianočných nákupov, nechal sa inšpirovať snehovými čiapočkami na komínoch
domov v New Yorku a napísal pre deti báseň “Návšteva sv. Mikuláša”, ktorá
rýchlo zľudovela pod názvom “Noc pred
Vianocami”. V básni skombinoval prvky holandských, nemeckých
a škandi-návskych vianočných tradícií, a tak predstavil Mikuláša ako
malého okrúhleho mužíčka, s červeným nosom a bielou bradou, ktorý
prichádza na saniach, ťahanými ôsmimi sobmi.
Z nich každý mal svoje meno. S vrecom plným darčekov pre deti skočí
komínom do domu, špinavý od sadzí šibalsky mrkne keď otvára vrece a do
pančušiek detí, starostlivo uložených pri kozube vkladá darčeky. Zmenila sa teda
nielen podoba Mikuláša, ale aj dátum, kedy nosí
darčeky. Už to nebol 5., ale 24. december. Santa Claus teda dokázal nahradiť
“Mikuláša” i “Ježiška”.
Noviny sa o básničku len tak trhali. Ilustrácie však Santa Clausa zobrazovali ako malého škriatka. Podobu dobrotivého starého pánka mu dal až v rokoch 1860-1880 ilustrátor Thomas Nast, ktorý ho kreslil pre vianočné vydania časopisu Harper's. Pôvodný Moorov opis Santa Clausa doplnil o vlastné predstavy z detstva. K legende tiež pridal dielňu na výrobu hračiek na severnom póle, kde
pomáhajú škriatkovia (elfovia) a zoznam dobrých a zlých detí z celého sveta. Rokom 1931 nastúpil Santa Claus
cestu biznisu a komercie. Firma Coca-Cola chcela reklamnou kampaňou osloviť najmladšiu
generáciu. Zákon však zakazoval použiť v reklame deti. Preto sa rozhodli
“najať” do reklamy Santa Clausa, čo bol veľmi úspešný krok. Maliar Haddon
Sundblom vytvoril podobu Santa Clausa v “ľudskej” veľkosti s dlhou bielou bradou,
v červenom kožúšku s bielym lemovaním, v čižmičkách
a s nošou plnou hračiek.
V prvej verzii stál ako model obchodník na
dôchodku Lou Prentice, neskôr tento “ťažko pijúci umelec” švédskeho pôvodu
kreslil Santa Clausa podľa seba. Vďaka veľkej sile reklamy už nikto na svete
nepochybuje, ako Santa Claus vyzerá – presne ako Haddon Sundbloom.
Amerikanizácia trhu v Európe (zvlášť vďaka ekonomickej
pomoci po Druhej svetovej vojne) spôsobila, že imidž Santa Clausa v komerčnom
svete nahradil rôzne klasické postavy, ktoré od sviatku sv.Mikuláša až do Troch
kráľov nosia v jednotlivých európskych krajinách deťom darčeky.
V súčasnosti sa v Európe prejavuje trend
“bojovať” proti Santovi. Tento boj vedú na jednej strane odporcovia
“amerikanizácie” a nadšenci pre pôvodné kultúrne národné tradície, na
druhej strane sú to kresťania, ktorú chcú zachovať kresťanským sviatkom ich
pôvodnú kresťanskú podstatu a uchrániť ich od komerčnosti a reklamy.
A čo Ježiško?
Malé Jezuliatko v jasličkách je oddávna
dojímavým symbolom Vianoc. Avšak ako sa toto nemluvňa stalo dodávateľom darčekov
deťom?
Pôvodcom myšlienky je Martin Luther. Keďže tento
reformátor odmietol úctu k svätým, a teda aj ku sv.Mikulášovi, vymyslel
ako alternatívu “Christkind” – anjelíka v podobe dievčatka, ktorý na
Vianoce prináša deťom darčeky. Nový zvyk sa síce ujal, avšak ľudia si túto
detskú postavičku spojili s oslavou narodenia Jezuliatka, ktorému priniesli svoje
dary Traja králi. Tým vznikla nová tradícia, ktorá sa úspešne rozšírila, že
darčeky na Vianoce prináša novonarodený Ježiško, hoci v podstate by to malo
byť naopak...
Dnes už zrejme nemá zmysel proti tejto tradícii
niečo podnikať. Skôr využiť ju, aby dávala pravý zmysel sviatkom, a ten
vštepovať do sŕdc detí: Pán Ježiš nám svojím narodením priniesol ten
najväčší dar: Božiu lásku.
Ďalší vianoční dobrodinci
Môže sa zdať, že zvyk obdarovať deti
na Vianoce nie je starobylý, a že vznikol ako “konkurencia” svätému
Mikulášovi. Ale nie je to tak. Nebol to Martin Luther, ktorého Christkind začal nosiť
darčeky na Vianoce, a už vôbec nie profesor Clement Clark Moore so svojím Santa
Clausom.
Vo Francúzku si totiž deti nachádzajú darčeky
ráno 25. decembra a nosí im ich Pére Noël (v doslovnom preklade: Otec
Vianoce). Prvé písomné zmienky o tomto vianočnom dobrodincovi pochádzajú už z
13. storočia! Len škoda, že sa dnešní Francúzi nechali strhnúť až natoľko, že
súčasný Pére Noël je na nerozoznanie podobný Santovi Clausovi...
I v ďalších krajinách nájdeme
vianočných rozdávateľov darčekov. Napríklad v Nemecku môžeme stretnúť
Weihnachtsmanna – vianočného mužíka. I ten už však prispôsobil imidž
“americkému vzoru”.
V Bulharsku zase nosí darčeky “Dedo
Koleda”, ale až na pravoslávne Vianoce, ktoré sú o dva týždne neskôr.
A v Nórsku majú dokonca “vianočnú
kozu”. Môže za to vraj kráľ Olaf II., ktorý ju zachránil a ona mu za to
nosila vzácne byliny. Teraz nosí deťom darčeky na Vianoce. Ale aby prišla aj ďalší
rok, treba ju pohostiť – do detských topánok nachystať nevymlátenú ovsenú
slamu...
Zvykne sa
hovoriť: Iný kraj, iný mrav. V dnešnom zglobalizovanom svete to však niekedy
vyzerá tak, akoby bol správny už len jeden jediný mrav – konzumizmus. Prispôsobil
sa mu sv.Mikuláš, prispôsobil sa mu Ježiško... Alebo len ustúpili Santovi?
Títo nebeskí dobrodinci za to nemôžu. Sú to
ľudia – “pozemšťania”, ktorí týchto “nebešťanov” odstrčili.
A prečo? Lebo dar, ktorý oni ponúkajú, nie je predmetom reklamy, financovanej
kartelovou spoločnosťou, trustom, či monopolom. Neinvestoval do nej svoj kapitál
žiaden multimilionár.
O aký dar sa jedná? Pochopíme, ak my
investujeme viac...