História farnosti
Najstaršie dejiny obce a farnosti nie sú dostatočne známe. Z tých čias
sa zachovalo len veľmi málo písomných historických prameňov.
Obec vznikla zrejme v priebehu 14. storočia, ale je možné, že jej územie bolo
osídlené už prv. Archeologické prieskumy dokazujú, že v čase, keď hranica Rímskej ríše (Limes romanum)
siahala po Dunaj, čiže v druhom až piatom storočí, boli už
brehy riek Moravy a Myjavy osídlené. Na území Borského Sv. Jura sa však
archeologický prieskum nekonal, preto nevieme, či aj v jeho katastri existovali
nejaké prehistorické sídla. Je to však celkom možné, pretože v susednom Kuklove
sa našli stopy keltského sídliska z laténskej doby (mladšej doby železnej) a to
len 1,5 kilometra od Borského Sv. Jura.
Pozvoľný rozvoj územia a
jeho osídľovanie
pokračovalo aj v čase, keď bolo Záhorie súčasťou Moravského
kniežatstva.
Výrazná zmena nastala zánikom Veľkej Moravy. Nájazdy Maďarov
spôsobili vyľudnenie celého poriečia Moravy. Roztrúsené malé
osady zanikli, obyvateľstvo bolo zväčša vyvraždené alebo odvlečené. A keď
následne vzniklo Uhorské kráľovstvo, Záhorie sa
stalo konfiniom (hraničným územím), čiže akousi nárazníkovou oblasťou medzi
susedskými štátmi. Postupné formovanie vzťahov týchto
štátov umožnilo pomalé
znovuosídľovanie, ktoré trvalo celé 11. a 12. storočie.
Predpokladá sa, že až do
13. storočia bolo toto pohraničie strážené bojovými kmeňmi Sikulov, ktorí sem
prišli spolu s Maďarmi. Všeobecne sa prijíma názor, že sídliská Sikulov dali
názov aj susedacim obciam Sekule, Kuklov a Ciglád (pri Moravskom Svätom Jáne).
V Kuklove sa pôvodná osada
zrejme nachádzala vyššie, než je dnešná obec, smerom na Borský Sv. Jur. Neďaleko
hranice s jurským chotárom stál v 13. storočí kostolík a okolo neho cintorín.
Niet o tom síce žiadneho písomného dokladu, ale zistilo sa to tak, že keď tam
ľudia chodili kopať piesok, nachádzali kosti a napokon sa tam objavili aj
základy kostolíka, datovaného do 13. storočia. To
miesto kuklovčania nazývajú "Kostelík". Zrejme tu sa nachádzala pôvodná osada Sikulov a po jej zániku sa
ľudia, ktorí v nej žili, usadili bližšie k rieke, kde vznikol súčasný Kuklov.
Možné je, že časť
obyvateľov pôvodnej osady pri kostelíku, dala základ aj osade, z ktorej vznikol
Borský Svätý Jur. A kostol, postavený v tejto obci, by tak bol pokračovateľom
cirkevného života zo starého kostelíka.
O súčasnom kuklovskom kostole sv. Štefana sa
niekedy uvádza, že pochádza z roku 1330 a že bol v 18. storočí prestavaný. Je to
však nesprávna informácia. Zápisnice kánonických vizitácií zo 16.-18. storočia
žiaden kostol v Kuklove neuvádzajú. Kostol sv. Štefana bol postavený až v
18. storočí ako filiálny kostol svätojurskej farnosti.
Za zmienku však stojí
ešte kostol v ďalšej susednej obci, v Závode. Kostol Navšívenia Panny Márie na
tamojšom cintoríne, ktorý bol pôvodne zasvätený sv. archanjelovi Michalovi, má v
tráme vyrytý rok 1339. Aj keď prvé písomné zmienky o obci sa objavujú až o niekoľko
storočí neskôr, tento letopočet posúva počiatky dediny do čias, keď vznikol aj
Borský Svätý Jur.
Systém obrany hraníc Uhorského kráľovstva sa postupom času menil a v 14. storočí
bolo už Záhorie husto osídlené a viedol cezeň čulý obchodný ruch. Pohraničné
jednotky Sikulov tu už neboli potrebné a vytratili sa z tohto územia. Existujú
náznaky, že boli kráľom presunuté do Sedmohradska, ale je možné že asimilovali s
ostaným obyvateľstvom.
Poodhalenie
začiatkov dejín Borského Svätého Jura |
Tajomstvo kuklovského kostelíka
POVESTI O OBCI Povesť o breste Vlastivedný časopis Devín v roku 1934 uviedol článok Vladimíra Plicku, v ktorom sa opísaná povesť, týkajúca sa počiatkov osídlenia územia Borského Sv. Jura (Devín, 1934 / č. 8, str. 46): Tam, kde sa dnes rozkladá dosť veľká obec Bor. Sv.
Jur, šumeli pred dávnymi vekmi husté lesy. Za tatárskeho plienenia skrývali sa v
nich kresťania. Kde tu museli sa zastaviť, lebo hustý les napredovať im
zabraňoval. Preto stromy nútení boli vyrubovať. Keďže však stopy po sebe chceli
zakryť, vyrúbané stromy pekne postavili na predošlé miesta znova. V takýchto
časoch veľa ľudí tam zahynulo hladom a zimou. Iní zas poblúdili alebo sa stali
obeťou dravých zvierat. Povestný brest spomína aj Imrich Ehrenberger (Borský Svätý Jur 1394 – 1994, str. 28-29): V poli za obcou pri ceste do Kuklova je božia muka, ktorá by mohla pochádzať zo začiatku 17. storočia. V súvislosti s jej existenciou sa uvádzajú udalosti roku 1605, keď obec vypálili hajdúsi Štefana Bočkaja. V roku 1645 sa pri ďalšom povstaní Juraja Rákociho v lesoch ukrývalo miestne obyvateľstvo. Pri božej muke boli pochovaní obrancovia obce z týchto čias. Až do 19. storočia stával pri nej mohutný brest. Poškodil ho oheň, ktorí založili pastieri a keď začal schnúť dali ho vyrezať. Len panohy z neho odviezli na šiestich vozoch. Keďže pamätný brest existoval až do 19. storočia, je málo pravdepodobné, že
by pochádzal z čias tatárskeho vpádu (1241-42), pretože by musel mať aspoň 600
rokov. Pričom sa uvádza, že brest sa dožíva maximálne 400-500 rokov. Napriek
tomu sa zrejme jednalo o významnú dominantu, ktorá symbolizovala históriu obce
od jej počiatkov.
|
|
Povesť o zvone Spomínaný článok Vl. Plicku v časopise Devín z roku 1934 uvádza aj druhú povesť o časoch vzniku obce, týkajúcu sa stavby kostola (Devín, 1934 / č. 8, str. 46): Vystavaná dedinka bola pekná, úhľadná. Jej zbožní
obyvatelia skoro si začali stavať aj kostol. Neprešlo veľa času a stavba bola
dokončená. Všetko bolo v poriadku, chýbal len zvon. Peňazí nemali, kúpiť ho
nemohli. Trápilo ich to, ale čo si počať? Trápilo to i starého Martina, ktorý
veľa dôvery vkladal v pomoc Božiu.
|
Farnosť v 14.-16. storočí
17. storočie - stavba nového kostola
filiáky - Tomky, Húšky; 19. storočie - kaplnky Panny Márie Lurdskej a
Nepoškvrneného Počatia Panny Márie na Tomkoch