hlavná stránka myjavskí kňazi
turolúcki kňazi
predošlý farár
nasledujúci farár
kapláni:
Hanzlík |
ADAM JÁN NEPOMUC. ŠIMONFFY
(Simonffy)
farár v Myjave 1760-72
( * ?1719 ; + 20.1.1772 Myjava )
Pochádzal z Horeníc
(teraz Lednické Rovne pri Púchove), jeho rodičia boli luteráni, on sám konvertoval na
katolícku vieru zrejme v dospelosti. Tomu nasvedčuje i správa o jeho štúdiu v
seminári sv.Štefana, kde v r.1745 zavŕšil skúškou celé učivo filozofie - čo
môže znamenať, že ho absolvoval v skrátenej
forme, a potom štúdium teológie ukončil r.1750 štvrtým ročníkom, no už v
druhom ročníku (asi 1747) bol vysvätený za kňaza a dostal právomoc spovedať v
seminári, a aj v nitrianskej diecéze. V treťom ročníku teológie bol poslaný za administrátora farnosti v Seredi, kde pôsobil päť
týždňov; v nasledujúcom roku bol poslaný do Prieval, kde zotrval šesť
mesiacov. Potom sa vrátil k prerušenému štúdiu, až kým bol 24.3. toho roku (asi
1750) poslaný za kaplána do Čachtíc.
Okrem toho, že už
počas štúdia teológie chodil ako kňaz pastoračne vypomáhať, jeho pôsobenie malo
vplyv aj na jeho rodičov, ktorých priviedol do katolíckej cirkvi.
24.9.1752 bol ustanovený za farára v Prietrži a 9.9.1760 v Myjave. Práve tu je jeho pôsobenie vnímané kontroverzne. Na rozdiel od jeho troch predchodcov,
ktorých pôsobenie bolo ústretové voči luteránskemu obyvateľstvu, ktorých si
získali tým, že nerobili konfesijné rozdiely, ale práve naopak, snažili sa byť v
postavení farára pre všetkých; Šimonffy, ako
uvádza Varsik, postupoval tvrdšie. Začal zrejme vyžadovať od farníkov luteránskeho
pôvodu formálnu konverziu do katolíckej cirkvi, ktorá sa od jeho nástupu začala
zapisovať do matriky. "Nehodných" pochovával mimo cintorína, bez kríža,
bez sviečok a bez prítomnosti cirkevného služobníctva.
Varsik ďalej uvádza, že
"mimo cintorína boli pochovaní predovšetkým odpadlíci od katolíckej viery,
medzi ktorými boli predovšetkým ľudia pochádzajúci z Moravy a z Čiech, ale niekedy
aj ľudia slovenského pôvodu, najmä aktívne pôsobiaci evanjelici". Ďalej
obviňuje Šimonffyho z tvrdých represií voči myjavským luteránom, keď píše, že
"za pôsobenia farára Šimonffyho sa už r. 1762 viacerí moravskí a českí
odpadlíci, bývajúci na Myjave, dostali aj do nitrianskeho väzenia a tu prestúpili na katolícku vieru", ako aj "že pomocou
panstva dosiahol, že v r.1764-1769 boli dosadení na Myjave katolícki richtári a keď
neboli pre túto funkciu vhodní ľudia na Myjave, prizvali ich aj z iných miest. (...)
Ich mená jasne svedčia o cudzom pôvode."
Z Varsikovho diela viac ráz
cítit neobjektívnosť a možno i istú zášť voči katolíckym kňazom, ktorí
pôsobili na Myjave. V tomto prípade však na jeho tvrdeniach bude veľa pravdy, čomu
nasvedčuje i správa Némethyho, že 12.9.1763 a potom aj v r.1771 bolo rozbehnuté
vyšetrovanie v prospech Šimonffyho, ale aj proti nemu.
Némethy ďalej dodáva, že Šimonffy "sa usiloval o
skrášlenie Božieho domu a zaopatril ho posvätným náčiním. Pravú vieru neohrozene
vyučoval medzi nekatolíkmi."
Z odstupu dejín sa pozeráme na príkrosť a tvrdosť jeho pastoračného pôsobenia značne
kriticky, pretože hoci jeho predchodcovia si získali obyvateľstvo a svojou
zmierlivosťou odstránili konfesionálne náboženské rozdelenie, práve tento jeho
rázny postoj mohol byť príčinou, že obyvateľstvo
sa znovu odklonilo od katolíckeho vierovyznania a po tolerančnom patente (r.1781) sa
masívne prihlásilo k evanjelickej cirkvi.
Pre objektívnosť však treba poznamenať, že jeho
konanie mohlo byť síce spôsobené jeho "prílišnou" horlivosťou, možno
vychádzajúcou z jeho osobnej konverzie a teda i vlastných
skúseností; ale faktom je i to, že pôsobenie jeho predchodcov nemuselo priniesť
očakávaný efekt náboženského zjednotenia. Ten mohol síce pôsobiť navonok,
pretože ľudia nemali inú možnosť, ale v ich vnútri
stále mohol pretrvávať istý odpor, či vzdor. Tento práve v čase pôsobenia
Šimonffyho mal dostatočnú príležitosť predrať sa na povrch, keď sa
"osvietenská" absolutistická vláda Márie Terézie prejavovala v tvrdých
zásahoch i do vnútorných vecí katolíckej cirkvi, * v čom zvlášť radikálne pokračoval jej syn Jozef II., ktorý
bol od r.1764 jej spoluvládcom, pričom jeho nariadenia boli mnoho ráz i v rozpore s
vôľou samotnej kráľovnej - matky. Nemožno teda vylúčiť, že i táto nová
celospoločenská situácia sa podpísala na negatívnej odlišnosti vzťahu medzi
Myjavčanmi a farárom Šimonffym, oproti jeho predchodcom.
Šimonffy zomrel 20.1.1772, ako 52 ročný. Pochovaný bol 25.1. v lodi kostola.
B.Varsik ešte dodáva, že
sa o ňom zachovala na Myjave počas mnohých generácií nedobrá tradícia, ktorá sa
prejavila i v povere, že vraj po smrti nosil hlavu pod pazuchou a strašil Myjavčanov.
Ešte aj na začiatku 20. storočia strašili Myjavčania svoje deti, že "ide
Šimonffy", ako to opísal vo svojej básni už J.Trokan (Mijava s novím
vekom) a J.Bodnár v monografii o Myjave.
Podobne Š.Bednár spomína, že Myjava mala jedno
svojské, luteránstvom inšpirované strašidlo - "Šjonfy". Objavoval sa o
polnoci pri katolíckom kostole a pod pazuchou si nosil vlastnú hlavu. Svoj pôvod má v
protireformačnom kňazovi, ktorý sa menoval Šimonffy. Myjavci si zachovali jeho
pamiatku tým, že ním strašili deti a podľa myjavského zvyku meno strašiaka si
skomolili na "Šjonfy".
Pramene:
(ä )
- B.Varsik: Myjava, Obzor, Bratislava 1985, str.96-97
- Š.Bednár: Myjava našej jary, Obzor, Bratislava 1968, str.149
- Ludovicus Némethy: Series parochiarum et parochorum..., Strigonii
1894, str.162, 209, 921
- Farské matriky - Štátny oblastný archív,
Bratislava: nr.arch.1507-1508
- Necrologium sacerdotum Archi-Dioecesis Strigoniensis
ab anno 1737-1889, pag.43
-------------------------------------
* Zásahy Márie
Terézie:
- štátna správa kláštorných majetkov,
- zákaz výkonu kňazského povolania pred
dosiahnutím veku 24 rokov,
- zníženie počtu cirkevných sviatkov (povinnosť účasti na sv.omši zostal, zrušil
sa však pracovný pokoj),
- vyhlásenie pápežských výnosov až po predbežnom súhlase štátu,
- zavedenie zdanenia prijmov kléru
(V.Judák, E.Čekovská: Prehľadné cirkevné dejiny; LÚČ
Bratislava 1996; str.148) |